Cykelverkstad Stockholm – intervju med verkstadschefen Kenneth

2019/01/10

Följande är en intervju med Kenneth – chefen för vår cykelverkstad i Stockholm. Du som behöver hjälp med din cykel kan komma in till verkstaden i en mängd ärenden. 

Nedan följer frågor och svar från intervjun. 

Ni har en cykelverkstad i Stockholm – vilken adress ligger den på?

Den ligger på Rådmansgatan 25, precis vid korsningen Rådmansgatan – Fryxellsgatan. 

Kan man komma in till er cykelverkstad i andra ärenden än de som anges på er hemsida?

Ja, det är bara de vanligaste som jobben anges på hemsidan, det finns allt möjligt som kan behöva ses över, en cykel är komplex och består av många komponenter. Men det vanligaste är att justera växlar och bromsar, rikta hjul, eller att smörja kedjor, växelvajrar, bromsvajrar, hjullager, och vevlager. 

När (vilka tider) kan man komma in till er verkstad

Den är öppen måndag till fredag 10-18. 

Behöver jag boka en tid i förväg eller är det bara att komma in?

Du bör förboka tid under högsäsong, annars när vi har en lugnare period så brukar det inte vara några problem att bara komma in med cykeln. Om du har fått en punktering så kan du komma in för slangbyte utan att boka tid och vi har den klar då samma dag eller senast närmaste vardag. 

Hur lång tid tar en reparation?

Det beror självklart på vad som ska repareras. Normalt tar det ca 30 minuter för en service, vid större servicar så kan det ta 1,5 h. Sedan finns det också mer avancerade reparationsärenden där det kan ta 3–4 timmar, till exempel på en heldämpad mountainbike så finns det två dämpare som kräver service samt att nu är det även vanligt med en dropperstolpe som också kräver regelbundna servicar för att fungera bra. 

Kan reparationen bli dyrare än vad som anges på hemsidan?

Om vi upptäcker fler fel än de som kunden kom in med så gör vi ett kostnadförslag åt kunden och ringer innan vi fortsätter med reparationen. Anledningen till att det kan vara att det behövs bytas dyrare slitagedelar som t.ex. kedja och drev. Undantag kan vara om det rör sig om väldigt små fel. 

Vad ska jag göra om jag inte vet exakt vad felet på min cykel är?

Ofta kan man beskriva hur man upplever felet. Även om du som cyklist inte kan den exakta terminologin eller exakt hur det fungerar rent tekniskt så går det oftast att beskriva hur cykeln beterså kan vi avgöra vad det rör sig om för typ av fel. Du kanske till exempel märker att styret går trögt att svänga och då kan vi säga vilka komponenter som troligtvis måste bytas. 

Vad kan man förvänta sig när man beställer ett av era servicepaket för cykeln?

Kortfattat kan man säga att jobbet blir bra gjort så att cykeln är säker och fungera som den ska. Ibland räcker det med justeringar men det kan också behövas större operationer med byte av flera slitagedelar. 

Det som vi kommer fram till ibland är att din cykel är så gammal att det inte är värt att laga. Vissa väljer däremot att laga cykeln i alla fall, man kanske har en emotionell koppling om man exempelvis har den haft den man var ung och nu känns den som en gammal kompis. En sådan cykel vill man inte släppa. Sedan kan det också vara så att man gillar stuket och känslan på äldre cyklar såklart. 

Kan jag komma in av andra skäl än reparationsärenden, exempelvis för omlackering?

Det vi kan göra är att plocka isär cykeln så att du kan skicka de delar som du vill lackera till en lackfirma och när du fått tillbaka dem så hjälper vi dig att sätta ihop din cykel igen. Det vi också gör är att vi hjälper till med nya delar för att uppgradera cykeln; exempelvis nya hjul, bromsar eller det som bäst förbättrar cykelupplevelsen som helhet. 

Finns det några fler frågor som jag borde ställa dig?

Inte som jag kan komma på nu. Men den som undrar något annat än vad vi pratat om idag är varmt välkommen att ringa eller maila till oss så svarar vi på alla frågor.