Laga cykelslang – så gör du

2019/01/10

Laga cykelslang

Att få punktering mitt under cykelturen är troligtvis alla cyklisters mardröm. Som tur är kan du snabbt och enkelt laga punkteringen själv och vara tillbaks på vägen inom nolltid. Inte nog med att vi på Jarla Cykel erbjuder ett stort utbud av reparationskit och slangar, tänkte vi i denna artikel berätta hur du lagar din cykelslang.

 

Innehåll

– Förebygg punktering
– Olika typer av reparationskit
– Så lagar du en punktering

 

Förebygg punktering

Att råka ut för en punktering är aldrig kul, men det finns faktiskt många åtgärder du kan vidta för att undvika den från första början. Nedan delar vi med oss av våra tre bästa tips för att förebygga punktering:

 

Pumpa däcken regelbundet

Något av det bästa du kan göra för att slippa en punktering är att regelbundet pumpa däcken. Det räcker dock inte med att enbart pumpa dem, utan se även till att de är fyllda med rätt lufttryck. Dåligt pumpade däck sliter nämligen på slangen och ökar även chanserna för genomslagspunktering.

 

Rengör däcken

Ett annat bra tips för att undvika punktering är att torka av däcken efter varje cykeltur. Ibland händer det nämligen att det fastnar väldigt små stenar eller glasbitar i däcket. Efter ett tag kan dessa tränga sig in i slangen och orsaka punktering.

 

Använd punkteringssäkra däck

Ett annat hjälpsamt tips för dig som vill förebygga punktering är att använda punkteringssäkra däck. Även om man använder sig utav punkteringssäkra däck kan man alltid få punktering, men de brukar däremot klara sig bättre. 

En fördom är att dessa däck rullar sämre än vanliga däck, vilket de nödvändigtvis inte behöver göra. Däremot är de tyngre eftersom de innehåller en tjockare och hårdare gummimassa som ska stoppa penetrering.

 

Olika typer av reparationskit

Oavsett om du redan råkat ut för en punktering eller inte, är det alltid en bra idé att införskaffa sig ett reparationskit som tas med under varje cykeltur. Men vilka olika typer av reparationskit finns det?

 

Punkteringsvätska eller tätningsmassa

Ett av de alternativen du kan använda för att få bukt med punkteringen är så kallad punkteringsvätska eller tätningsmassa som det också kan kallas. En smidig lösning som lagar slangen med hjälp av exempelvis latexskum. Denna typ av lösning kan hålla tätt i upp till 3 månader, men lämpar sig framförallt utmärkt att använda temporärt om du exempelvis är ute på en cykeltur och vill kunna ta dig hem.

Här kan vi varmt rekommendera Joe’s No-Flat Tubeless kit.

 

Reparationslappar

Det allra vanligaste alternativet är dock reparationslappar som enkelt fästes på slangen och håller tätt. Här finns det två olika alternativ att välja på – självhäftande lappar eller lappar som fästes med klister. Funktionsmässigt skiljer de sig inte åt, utan det är mest en smaksak som avgör vilket alternativ man föredrar.

Här kan vi rekommendera Park Tools reparationslappar samt Park Tools GP-2 däcklagning.

 

Så lagar du cykelslangen vid en punktering

Om olyckan väl är framme och du blir tvungen att laga en punktering, gör du på följande sätt:

 

1. Demontera hjulet och plocka ut slangen

Till att börja med är du självklart tvungen att ta bort hjulet från cykeln. Skruva därefter bort ventilen och ventilringen för att kunna separera däck och slang från fälgen.

 

2. Lokalisera punkteringen

När du väl fått bort slangen från fälgen är det dags att hitta hålet. Ett bra tips för att identifiera hålet är att pumpa upp slangen, vilket gör att du hör ett pysande ljud varifrån det läker. Om du fortfarande inte lyckas hitta hålet kan du testa placera den i ett vattenbad.

 

3. Markera punkteringshålet 

Markera sedan var hålet sitter så att du inte tappar bort det. Detta kan exempelvis göras med hjälp av en bläckpenna eller liknande. 

 

4. Rengör ytan och rugga den med ett sandpapper

Rengör därefter ytan i närheten av hålet och rugga sedan upp den med hjälp av sandpapper. På så sätt fastnar lappen bättre.

 

5. Fäst lappen eller applicera limmet 

Om du har en självhäftande lapp placerar du den enkelt över hålet. Har du däremot inte det så placerar du först klister på slangen och fäster därefter lappen.

 

6. Gå igenom däck, fälg och fälgband

Medan du väntar på att limmet ska torka, kan du med fördel gå igenom däcket för att kontrollera att inga stenar eller glasbitar sitter kvar och kan skada slangen igen. Gå även igenom fälg och fälgband för att kontrollera att det inte finns några vassa kanter som kan skava hål på slangen.

 

7. Montera allt igen

Nu är det äntligen dags att sätta tillbaks däck och slang på fälgen. Detta bör du göra med stor försiktigt så att den inte skadas på nytt. Undvik att använda några vassa verktyg. Kontrollera även så att slangen ligger rätt i fälgen innan du pumpar upp den på nytt. Annars kan slangen hoppa av fälgen och riskerar även att klämmas, vilket i värsta fall kan leda till att den sprängs. 

 

Köp ditt reparationskit hos Jarla Cykel

Som nämnts tidigare i denna artikel erbjuder vi på Jarla Cykel ett stort utbud av reparationskit och slangar som passar alla typer av cyklar.

En annan stor fördel med att handla hos oss  är att vi finns både online och i butik i Stockholm. Besök oss på Rådmansgatan 25 eller Gustavslundsvägen 175, ring oss direkt på 08 – 20 06 76 vid eventuella frågor eller funderingar. 

Om du inte har möjligheten att laga slangen själv är du varmt välkommen att lämna in din cykel för ett slangbyte i vår butik. Vår kunniga personal byter snabbt ut den gamla slangen – så att du är ute på vägarna inom nolltid!