5 tips när du ska cykla till jobbet

2019/06/25

Cykla till jobbet

Att cykla till jobbet är någonting som blir allt vanligare. En, i våra ögon, mycket positiv trend som vi hoppas blir långvarig. För att underlätta pendlandet tänkte vi därför dela med oss av våra bästa tips när man cyklar till jobbet!

Innehåll

– Fördelar med att cykla till jobbet

– Tips för att underlätta cykelpendlingen

Fördelar med att cykla till jobbet

Det finns många fördelar med att välja cykeln framför bil- eller kollektivtrafiken när man ska till jobbet. För det första är cyklandet till och från arbetet väldigt positivt för din motion och allmänna välmående. Och vem tackar egentligen nej till kostnadsfria inslag av träning i den hektiska vardagen?

Något som också är fördelaktigt med att cykla till jobbet, är att det oftast går betydligt snabbare än andra transportmedel. Tar du exempelvis bilen till jobbet får du troligtvis stå och vänta i långa bilköer. Väljer du istället kollektivtrafiken får du istället stå och vänta på en trång perrong eller busshållplats. Du frigör således tid som kan ägnas åt sådant som är viktigare – att sova några extra minuter, mer tid till familjen eller dina fritidsintressen.

Att välja cykeln framför bil- eller kollektivtrafiken innebär också att du sparar stora summor pengar varje månad. Kostnader för bensin, bilförsäkring och biljetter till tunnelbana, buss eller spårvagn är numera ett minne blott. Pengar som istället kan läggas på andra roligheter.

I en tid där klimatfrågan blir allt viktigare utgör också cykeln ett av de bästa och miljövänligaste transportmedlen på marknaden. Genom att cykla till jobbet gör du inte enbart dig själv en tjänst, utan också miljön.

Tips för att underlätta cykelpendlingen

Även om det finns många fördelar med att cykla till jobbet kan det för den ovane vara en utmaning att faktiskt börja cykelpendla. Nedan följer därför våra bästa tips för att komma igång, upprätthålla och underlätta din cykeltur till och från arbetet:

1. Börja i ett lugnt tempo

På samma sätt som du bör sätta igång med motions- eller styrketräning i ett lugnt tempo och därefter utöka sträckan, hastigheten eller tyngden kontinuerligt, rekommenderar vi dig att mjukstarta cykelpendlingen.

Känns det alldeles för överväldigande att cykla både till och från jobbet? Börja då med att cykla ena vägen och ta därefter bussen, tunnelbanan eller spårvagnen hem. Dagen efter kan du göra tvärtom.

Ifall du inte har möjlighet att lämna kvar din cykel på jobbet, kan du istället börja med att cykelpendla ett par dagar i veckan. Förslagsvis en eller två dagar. På så sätt får du en bättre förståelse för hur det känns samtidigt som du vänjer kroppen med att sitta på cykeln. Något som brukar vara fördelaktigt för den ovane.

2. Använd kläder efter väder

En av de viktigaste sakerna att tänka på när man cykelpendlar är att använda kläder efter väder. Med rätt kläder går det nämligen att cykla året om, oavsett om det regnar, snöar eller är strålande sol.

Ett bra tips är att använda lager-på-lagerprincipen. Vanligtvis brukar man prata om fyra lager/skikt; inner-, mellan-, ytter- och förstärkningsskitet. Det plagg som ligger närmast kroppen bör leda bort väta och därigenom kyla. Vid kallare väder rekommenderas ett varmt underställ medan funktionsplagg gör sig bättre under varmare väderlekar.

Därutöver kan du använda dig av kort- eller långärmade funktionsplagg beroende på väder. Även regnjackor och -byxor, handskar och cykelbyxor är att rekommendera. Som sagt bör kläderna anpassas efter vädret.

Annan utrustning som vi rekommenderar dig att använda är cykelglasögon, väskor, vattenflaska och tillhörande flaskhållare. Hjälm bör vara en självklarhet. Planerar du att cykla till jobbet under vintertid, kan du med fördel läsa våra tidigare artiklar ”Vintercykling – tips för dig som cyklar vindertid” och ”Att tänka på vid köpa av vinterdäck till cykeln”.

Andra artiklar som underlättar dina cykelrelaterade inköp är:

Sidokorg till cykeln – en köpguide

Cykelhjälm – en köpguide

Vattentät cykelväska – en köpguide

Cykelglasögon – en köpguide

Så hittar du rätt cykeljacka

Cykellås – en köpguide

Cykelhandskar – en köpguide

Cykelsadel – en köpguide

Cykelskor – en köpguide

Cykeldator – en köpguide

Cykelhandtag – en köpguide

3. Utforska nya vägar

Har man väl kommit igång med cykelpendlingen och använt sig av samma väg till och från jobbet i flera månader (eller till och med år), kan det vara fördelaktigt att utforska nya vägar. Antingen för omväxlingens skull eller också för att hitta den snabbaste eller finaste vägen till jobbet.

4. Växla upp med intervaller

Vill man ta cykelturerna till nästa nivå kan man integrera intervallträning. Värm upp kroppen med 5–10 minuters lugn cykling för att sedan öka farten. Exempelvis kan du prova på att köra 6–8 minuters högt tempo som varvas med 1–3 minuters lugnt tempo. Sträckan och tempot i intervallerna kan såklart anpassas för att bättre passa just dig. Prova dig fram!

5. Var inte rädd för att stå över

På samma sätt som det kan vara viktigt att utforska nya vägar för att hålla motivationen uppe, kan det också vara viktigt att hoppas över cyklingen någon dag. Om du av någon anledning inte känner för att cykla till jobbet bör du inte vara rädd för att stå över. På sätt håller du motivationen på topp.

Avslutningsvis

Där har du det – en handfull tips för att komma igång, upprätthålla och underlätta din cykeltur till och från arbetet. Vi hoppas att du använder dem för att göra cykelpendlingen en naturlig del av din vardag.